Analizując przedstawione zasady współpracy Gminy Łask z Oddziałem Banku Pekao S.A. moim zdaniem nie można jednoznacznie stwierdzić, że każdy bank deklarujący stałą współpracę z Samorządem jako klientem strategicznym (bank spółdzielczy czy każdy inny bank uniwersalny) może faktycznie spełnić oczekiwania samorządowe i stać się współgospodarzem gminy. Uważam, iż potencjalnie takim partnerem mógłby być bank, który spełni niżej wskazane warunki:
jest on gotów do współpracy z samorządem (głównie z gminą) w zakresie wypracowywania sposobów i kierunków rozwoju lokalnego; musi zatem żyć problemami danej gminy i na nie reagować, a nie pozostawać obojętnym; w praktyce może to wymusić potrzebę powoływania ośrodków czy też nawiązania stałej współpracy banku z ośrodkami, które zajmują się analizą i monitorowaniem otoczenia gospodarczego, społecznego i politycznego danego regionu, opracowywaniem sposobów racjonalnego rozwiązywania problemów gmin w danym regionie, określaniem – zależnie od istniejących czy przewidywanych zmian w polskich warunkach gospodarczych i na świecie (a przynajmniej w Unii Europejskiej) - możliwości rozwoju jednostek samorządowych; konieczna może być także współpraca z ośrodkami powołanymi do pozyskiwania środków pomocowych z zewnątrz na cele rozwoju lokalnego (samorządności terytorialnej, małych i średnich firm, rolnictwa itd.).
jest skłonny do ciągłego rozwoju, głównie w kierunku poprawy jakości świadczonych usług; jest nastawiony na modyfikowanie dotychczasowych sposobów myślenia i postępowania, poszukiwanie nowych możliwości rozwiązywania problemów swoich klientów, wywodzących się ze środowiska lokalnego, w tym samorządu; oznacza to konieczność współpracy banku z różnymi ośrodkami szkolącymi bankowców w zakresie sprzedaży produktów i usług bankowych oraz zarządzania bankiem (niestety, obecnie wiedza bankowa szybko się starzeje).
jego polityka jest nastawiona bardziej na ujednolicenie i udoskonalanie technologii informatycznej i elektronicznej (co w istotnym stopniu determinuje jakość oferty bankowej), a mniej na powiększanie sieci placówek terenowych; ma dobry dostęp do dodatkowych źródeł finansowania operacji, tj. może korzystać przejściowo z zasobów innych banków - głównie banku regionalnego, jest to bowiem niezbędne dla banków słabiej wyposażonych kapitałowo; powinien mieć dostęp do tych banków, za pośrednictwem swego banku regionalnego, które mogą go wspomagać w tworzeniu pewnych rodzajów usług, których nie byłby w stanie samodzielnie świadczyć (np. wykorzystanie na szeroką skalę kart płatniczych, instalacja licznych i łatwo dostępnych bankomatów); w następstwie ma on możność oferowania również nowoczesnych usług bankowych, a nie tylko tradycyjnych.
Bez względu na rodzaj banku, który deklaruje gotowość współpracy z samorządem jako klientem strategicznym, rzeczywista współpraca może przynosić korzyści obydwu stronom, jeśli bank rozumie i potrafi wykorzystać specyfikę funkcjonowania i gospodarki finansowej samorządu w zreformowanych warunkach.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.